روز جهانی ناشنوایان

| Super User

روز جهانی ناشنوایان ، می تواند بهانه ای باشد برای رسیدگی و توجه بیشتر به این قشر از جامعه و رفع مشکلات و خطراتی که ممکن است بر سر راهشان قرار گیرد . بیش از 360 میلیون نفر ناشنوا در جهان زندگی می کنند

و حدود یک سوم از افراد بالا 65 سال شنوایی شان را از دست می دهند . 

تاریخ روز جهانی ناشنوایان

سی ام سپتامپر به نام " روز جهانی کم شنوایان " نام گذاری شده است . این روز به هدف ترفیع و ارتقای ارتباط با ناشنوایان ، مطلع کردن سیاست مداران و مردم از مشکلات این قشر ، می باشد .

اهمیت حس شنوایی

هلن کلر ، از موفق ترین افراد استثنایی در باره ی اهمیت شنوایی این چنین می گوید : " اگر این فرصت به من داده می شد که یکی از دو حس خود را باز یابم ، ترجیح می دادم نابینا بمانم ، ولی بشنوم ."

آموختن بدون شنوایی غیر ممکن نیست اما بسیار دشوار است .

خداوند در قرآن کریم می فرمایند :

« بگو : اگر خداوند نعمت شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دلهایتان مهر بزند ، کدام معبود آن را به شما پس می دهد ؟ 

در یکی از دعا ها ، بندگان چنین از خدای خود درخواست می کنند : « پروردگارا ! ما را از گوش ها ، چشم ها و نیروهایمان ، بهره مند گردان . »

 

درمان ناشنوایی

به تازگی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد توانستند سلول های عصب شنوایی را از سلول های بنیادی ریشه دندان تولید کنند . این روش از جدید ترین روش های درمان ناشنوایی است . همچنین دانشکده پزشکی هاروارد دریافته است که می توان با بازسازی خود به خودی موی  گوش داخلی ناشنوایی را درمان کرد و دانشمندان آمریکایی معتقدند می توان با ژن درمانی نیمی از انواع ناشنوایی را تا حد بی سابقه ای درمان کرد .

سمعک برای ناشنوایان

تصور عموم مردم بر این است که سمعک برای بلند تر کردن صدا به کار می رود و برای گوش ناشنوا مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب است . به تازگی سمعک های دارای سیستم کراس ( CROS ) می توانند به شخصی که یک گوش ناشنوا دارد و گوش دیگرش می شنود ، حس شنیدن با هر دو گوش را بدهد . شاید بنظرتان قیمت سمعک های این چنینی خیلی زیاد و تعجب برانگیز باشد ، اما خیر ! کلینیک شنوایی بهار با ارائه انواع سمعک با بهترین و مناسب ترین قیمت ها به همه عزیزانی که اختلال شنوایی دارند کمک می کند بتوانند بهترین سمعک خود را به صورت اقساط یا نقد خریداری نمایند . 

اولین معلم گل های خاموش در ایران

جبار باغچه بان یکی از پرتلاش ترین خدمتگذاران به فرهنگ ایران بود و از جان و دل به معلمی می پرداخت . مرحوم باغچه بان در سال 1298 شمسی ، برای اولین بار آموزگاری را در دبستان احمدیه مرند آذربایجان آغاز کرد . او موسس اولین کودکستان ( باغچه اطفال ) در تبریز بود . همچنین این شخصیت بزرگوار اولین کسی است که آموزش سمعی بصری را به سیستم آموزشی کشور وارد کرد .

شادروان باغچه بان اولین کسی بود که به فکر آموزش و تربیت کودکان ناشنوا افتاد . در اوایل که این ایده را با دیگران به اشتراک گذاشت مورد تمسخر اطرافیانش قرار گرفت اما او عرض یک سال موفق شد به سه کودک ناشنوا خواندن و نوشتن بیاموزد . 

زنده یاد باغچه بان فعالیت آموزشی خود را 6 سال در شیراز و پس از آن در تهران ادامه داد . 

اولین مدرسه ناشنوایان در ایران 

مرحوم باغچه بان اولین دبستان ناشنوایان را در چهار راه حسن آباد در خانه ای کوچک تاسیس کرد و روش آموزش الفبای دستی را ابداع کرد . او حین آموزش دانش آموزان ناشنوای خود به این موضوع دست یافت که امروزه آن روش به نام " روش ترکیبی " معروف است و با گذشت این همه سال به عنوان موثر ترین روش در مدارس ناشنوایان سراسر کشور ، مورد استفاده قرار می گیرد .

آثار مرحوم جبار باغچه بان 

او چند جلد کتاب کودک ( بابا برفی و ... ) ، کتاب حساب ویژه ، آموزش کر و لال ها ، نوشته است . 

کشفیات وی عبارتند از ؛

-روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان 

- اختراع گوشی استخوانی ( تلفن گنگ )

- کشف خواص صوت ها و تقسیم بندی آن ها

- اختراع ابزار های بصری برای تدریس ناشنوایان 

- اختراع گاه نما و بسیاری اختراعات دیگر

 

این شریف مرد ، در چهارم آذر 1345 در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت . در همین روز هر ساله در گیلان مراسم یاد بود این بزرگوار ، با حضور جمعی از ناشنوایان موفق و معلمین زحمتکش ناشنوایان و ارادتمندان آن مرحوم ، برگزار می شود .

پیام تبریک روز جهانی ناشنوایان 

• صداقت و راستی که شاید آرزوی فریاد آن را دارید در ضربان حیاتتان می تپد و شما می شنوید، نه با حس شنواییتان، بلکه با تمام وجودتان .

• خنده هایت بی صداست . آهنگ کلامت به افق ها می رسد . روزت مبارک .

• در گذر زمان غرق می شوی و در دنیای سکوت خویش عمق محبت را لمس می کنی . روز جهانی ناشنوایان را تبریک می گویم .

• خداوند گرچه از بعضی ها نعمت شنیدن ، دیدن ، حرف زدن و . . . را می گیرد ولی در عوض قدرتها و توانمندی های فراوان و گسترده ای را می دهد.

که براستی می شود گفت این پاک زیستان ، توانمندان راستین روزگاران هستند.

روز ناشنوایان گرامی باد .

سخن پایانی

ناشنوایی مشکلات فراوانی  برای افراد به وجود می آورد که بسیاری از این مشکلات قابل رفع هستند ( این کار بر عهده ی مسئولین است ) و تعدادی از آن ها غیر قابل حل و ناشنوایان باید با آن کنار بیایند .این مشکلات آنقدر زیاد هستند که اگر رفتار های زننده و تند هم به آن اضافه شوند ، ممکن است غیر قابل تحمل شوند . امیدواریم فرهنگ درست رفتار با ناشنوایان در میان مردم رواج بیشتری یابد و با نگاه های عجیب و غریب ، ناشنوایان را از خود نرنجانیم . به امید روزی که شعار روز جهانی ناشنوایان ، در حد یک شعار نباشد .

 

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما