سمعک برای افراد کم شنوا | تاثیر سمعک بر شنوایی | سمعک چگونه به شنوایی کمک میکند

| Super User

سمعک برای افراد کم شنوا، شنوایی یکی از حواس برتر انسان است و محروم بودن از حس شنوایی فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست، بلکه ماحصل این محرومیت موجب عدم دستیابی به بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی فردی و اجتماعی می شود تا جایی که ممکن است، فرد را از مسیر موفقیت دور کند و حتی میتوان گفت تکامل انسان را دچار اختلال نماید. 

برخی از عوامل کاهش شنوایی عبارتند از :

1. شغل هایی که در معرض صداهای بلند قرار دارند

2. عوارض جانبی برخی از داروها از قبیل آنتی بیوتیک ها و داروهای سرطانی 

3. عفونت گوش

4. دیابت

5. آسیب به هر یک از بخش های گوش 

6. بیماری های دوران کودکی

7. افزایش سن

8. تشکیل و ترشح بیش ازحد  جرم و چرک گوش

9. استفاده بی رویه ازهدفون و گوشی

و.....

استفاده از سمعک یکی از راه های کنترل کم شنوایی و بهبود این حس از حواس پنجگانه است.

سمعک چیست؟

سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که در پشت یا داخل گوش قرار می‌گیرد و اصوات را از محیط اطراف دریافت کرده و به داخل گوش فرد می‌رساند تا بتواند صداها را بشنود و ارتباط برقرار کند. از طرفی سمعک علاوه بر تقویت صدا می‌تواند در کاهش نویز آن نیز به افراد کم‌شنوا کمک کند.

 

اجزای سمعک

با اینکه انواع مختلفی از سمعک وجود دارد ولی اجزای تشکیل دهنده آنها تقریبا مشابه است که به این شرح می باشد:

۱- میکروفون

۲- میکروچیپ یا همان پردازشگر

۳- تقویت کننده

۴- باتری

۵- رسیور

میکروفون: در قسمت بیرونی سمعک قرار گرفته و وظیفه آن، دریافت صدا از محیط اطراف و تبدیل آن به سیگنال های دیجیتال می باشد.

تقویت کننده: آمپلی‌فایر یا تقویت‌کننده یکی دیگر از بخش‌های مربوط به سمعک است که امواج الکتریکی را از میکروفون دریافت کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند.

پردازشگر: بصورت یک مینی کامپیوتر، عمل پردازش سیگنال های دیجیتالی را انجام میدهد و قابلیت برنامه پذیر بودن سمعکها و سازگاری آنها با نیاز های شنیداری فرد به کمک این میکروچیپ ها انجام می گیرد.

رسیور: سیگنال های دیجیتالی پردازش شده را دوباره به امواج شنیداری تبدیل می کند.

مشکلات سمعک

هر چند سمعک از مطمئن‌ترین راهکارها برای درمان کم‌شنوایی است؛ اما این وسیله نیز می‌تواند مدتی پس از استفاده، مانند هر دستگاه الکتریکی دیگری با مشکلاتی مواجه شود که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به تخلیه شدن باتری سمعک، شکستگی درب باتری، بسته شدن لوله‌های انتقال‌دهنده اصوات و پیچ‎خوردگی لوله سمعک اشاره کرد.

تجویز سمعک بر عهده چه کسی است؟

ادیولوژیست کسی است که در شناسایی و پیشگیری از مشکلات شنوایی ودر توانبخشی افراد مبتلا به آسیب شنوایی تخصص دارد. می توان از ادیولوژیست این انتظار را داشت که راهکارهای لازم جهت بهتر شنیدن را به شما ارائه دهد .ادیولوژیست سودمندی استفاده از سمعک را ارزیابی می کند ونوع سمعکی را که برای شما مناسب است ،انتخاب می کند.

بعد از تجویز سمعک ، متخصص شنوایی شناسی آموزشهای لازم در مورد استفاده از سمعک و نحوه استفاده بهینه از آن را در اختیار فرد کم شنوا قرار می دهد .آموزش استفاده از سمعک به همان اندازه انتخاب درست ودقیق سمعک مهم است .ادیولوژیست همچنین دستورالعملهای آموزشی مناسب را در به کار گیری اطلاعات ارتباطی از طریق بینایی را در اختیار قرار می دهد (اشارات ،حالتهای چهره و وضعیت بدنی). مشکلات شنیداری فرد کم شنوا ،اغلب توسط اعضای خانواده ودوستان درک نمی شود .در این مورد ،ادیولوژیست آموزشهایی در مورد ماهیت مشکلات شنیداری به خانواده می دهدو کمکهایی که از سوی خانواده می تواند صورت گیرد را به آنها یاد آوری می کند.

 

سمعک برای همه نوع کم شنوایی مناسب است ؟

برای اکثر کم شنوایی ها سمعک مناسب است ولی برای برخی از کم شنوایی ها مانند کم شنوایی های عمیق، ممکن است سمعک کاملا مفید نباشد. تشخیص اینکه نوع کم شنوایی شما چیست و اینکه چه سمعکی برای شما مفید است و یا اینکه سمعک برای شما مفید است یا نه بر عهده شنوایی شناس است.

 

انواع سمعک

سمعک ها از نظر قیمت، اندازه، مشخصات و شیوه قرارگیری در گوش متفاوت هستند.

سمعک های کاملا داخل کانال :CIC

سمعک های CIC نیز با قالب گیری از کانال گوش، کاملا داخل مجرای گوش فرد قرار داده می شوند و برای افت شنوایی ملایم تا متوسط برای بزرگسالان تجویز می شوند. این سمعک ها در رده سمعکهای نامرئی قرار می گیرند.

سمعک های داخل گوشی یا :ITE 

سمعک های داخل گوشی با توجه به خواست مشتری در دو نوع تولید می شود؛ نوعی که تمام قسمت بیرون گوش را در بر می گیرد و نوعی که فقط قسمت پایینی آن را پر می کند. هر دو نوع برای افرادی که مشکل شنوایی معمولی یا جدی دارند، مناسب است.

این نوع سمعک مشخصاتی مثل کنترل میزان صدا دارد که سمعک های کوچک تر ندارند. کار با آن راحت تر است و از باتری بزرگ تر با عمر بیشتر بهره می برد.

سمعک پشت گوشی یا BTE:

این سمعک ها به راحتی پشت لاله ی گوش قرار می گیرند و صدا از طریق تیوب و قالب گوش به مجرای گوش وارد می شود BTE. (  مخفف کلمه Behind The Ear یعنی “پشت گوش” می باشد) .این سمعک ها پوشش خوب و مناسب  انواع مختلف کم شنوایی ها را دارا هستند و از مقاومت خوبی برخوردارند از این رو گزینه ی خوبی برای استفاده در اطفال هستند . همچنین با تکنولوژی های جدید  می توانند برای استفاده در محیط های سخت شنیداری مفید باشند .

سمعک با قالب باز

این نوع سمعک شبیه سمعک های پشت گوش با لوله ای باریک است. سمعک با قالب باز سوراخ گوش را باز نگه می دارد و اجازه می دهد صداهای فرکانس پایین به شکل طبیعی وارد گوش شوند و صداهای فرکانس بالا توسط سمعک دریافت شوند. این قابلیت سمعک های قالب باز را به انتخاب مناسب برای کسانی تبدیل کرده که مشکل شنوایی شان شدید نیست.

انواع سمعک از نظر مدارات پردازشی

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ ساده ترین و معمولی ترین گروه را به خود اختصاص می دهد. سمعک آنالوگ توانایی تفکیک صداهای مختلف از یکدیگر را ندارد و همه صداهای ورودی را به یک اندازه تقویت می کند. همچنین سمعک آنالوگ نوع و میزان کم شنوایی را در نظر نمیگیرد و فقط میتوان صدای آن را کم یا زیاد کرد.

سمعک دیجیتال

سمعکهای دیجیتال بسیار پیشرفته تر از سمعک های آنالوگ هستند. در سمعک های دیجیتال از پردازشگرهای سیلیکونی برای پردازش صدا های دریافتی استفاده می شود. سیگنال های صوتی پردازش شده به اصوات شنیداری تبدیل شده و در سطوح مناسبی از صدا وارد گوش می شود.

سمعک هوشمند

سمعک هوشمند با استفاده از سیستم ها و تکنولوژی های خود ، محیطهای مختلف را براحتی شناسایی می کنند و براساس شرایط محیط ویژگی های خود را با آن تطبیق می دهند و تنظیمات سمعک بصورت اتوماتیک تغییر می یابد. اولویت اصلی عملکرد هوشمند سمعک افزایش دریافت گفتار و تمرکز بر آن است. اندازه صدا و نحوه تقویت سمعک در محیط ها و شرایط صوتی مختلف بصورت اتوماتیک و هوشمندانه تغییر میکند و در هریک از محیط ها سیستم پردازشی سمعک برای دریافت و افزایش درک گفتار وفق می یابد.یکی از تکنولوژی های شگفت انگیز سمعک هوشمند قدرت یادگیری آن است. سمعک هوشمند با توجه به میزان تغییر ولوم کنترل و برنامه ها توسط کاربر و ثبت اطلاعات دقیق محیط های مختلف، شرایط دلخواه کاربر در محیط های مشابه بصورت اتوماتیک اعمال می شود. سیستم وایرلس پیشرفته سمعک هوشمند باعث توانایی اتصال مستقیم موبایل های اندروید و ios به آن شده است. همچنین سمعک هوشمند وسایل صوتی پرکاربرد مانند تلویزیون ، ضبط صوت و … متصل می شود.

 

نکات ضروری در افزایش میزان عمر و کارایی یک سمعک

♦ محافظت از سمعک در برابر گرما و رطوبت

♦  تعویض به موقع باتری ها

♦ تمیز کردن سمعک مطابق دستور العمل

♦ در صورت عدم استفاده از سمعک آن را خاموش کنید.

♦ دور نگهداشتن سمعک از دسترس کودکان

 

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما