راهنمای خرید سمعک

| Super User

راهنمای خرید سمعک، حدود 15 درصد از افراد بزرگسال درجاتی از کم شنوایی را دارند. از هر 1000 نوزاد متولدشده 2 تا 3 نوزاد، در یک یا هر دو گوش خود مشکل کم شنوایی دارند. مطالعات مختلف نشان از شیوع کم شنوایی را دارد.

پس استفاده درست و بهینه از سمعک میتواند کمک شایانی را به ما بکند. از این رو سعی کردیم مطالب کامل و جامعی را در مورد راهنمای خرید سمعک به شما ارائه دهیم تا با معلوماتی دقیق بتوانید خرید مناسبی را انجام دهید.

سمعک چیست:

سمعک یا به عبارتی شنوک از نظر قوانین اغلب کشورها یکی از انواع مختلف تجهیزات پزشکی است که به فرد کمک میکند تا قدرت و میزان شنوایی خود را بهبود ببخشد. بنابراین در خرید و فروش سمعک ها باید به قوانین حاکم در مورد تجهیزات پزشکی پایبند بود. 

قطعات تشکیل دهنده سمعک:

برای خرید درست سمعک بهتر است بدانیم از چه قطعاتی تشکیل شده اند. سمعک ها دارای سه قطعه مهم میکروفون، مدار پردازنده و بلندگو است. دریافت موجهای صوتی و تبدیل آنها به سیگنال های الکتریکی وظیفه میکروفون است. سپس مدارپردازنده تمام سیگنالهای الکتریکی ایجاد شده را پردازش و تقویت میکند. و درنهایت رسیور( بلندگو) سیگنال های تقویت شده را به امواج صوتی تبدیل میکند تا گوش های فرد صداها را بشنود.

علاوه بر موارد ذکر شده، میتوان بخش کنترل صدا، کلید برنامه، دکمه فشاری، باطری سمعک، هوک و ... را هم از اجزای جانبی سمعک برشمرد.

 انواع سمعک از لحاظ شکل ظاهری:

- سمعک جیبی 

- سمعک استخوانی (عینکی و هدباند) 

- سمعک داخل مجرا 

- سمعک داخل گوش 

- سمعک نامرئی (که کاملا داخل گوش قرار میگیرد) 

- سمعک رسیور (داخل مجرا)

- سمعک گوشواره ای (طراحی شده توسط یک ایرانی)

انواع سمعک از لحاظ تکنولوژی:

- سمعک آنالوگ

- سمعک دیجیتریم 

- سمعک دیجیتال  

- سمعک هوشمند

- سمعک تربیت شونده 

اهمیت خرید و استفاده از سمعک دوگوشی:

اینکار توانایی سمعک در جهت یابی صداها را بیشتر میکند. علاوه بر این صداها بهتر و بسیار راحت تر شنیده می شوند. در فضاهایی که شلوغ و پرسروصدا هستند استفاده از این سمعک ها بسیار مؤثر است. و درک و فهم صداها را در جمعهای دوستانه بسیار ساده میکند. همچنین این سمعکها بر کیفیت صدا هم اثر مطلوبی میگذارند.

افرادی که هردو گوش آنها کم شنوا هستند اما از یک سمعک استفاده میکنند قدرت جهت یابی خود را از دست میدهند. چراکه صدا از هر سمتی که بیاید آنها صدا را از سمت گوشی که دارای سمعک است، می شنوند.

اولین نکته ضروری برای خرید یک سمعک مناسب:

یک سمعک مناسب به عوامل زیادی بستگی دارد. از آنجاییکه سمعک یک وسیله الکترونیکی است و اهمیت مدارهای پردازنده آن در کیفیت سمعک ها نقش بسزایی را ایفا میکنند در نتیجه کمک گرفتن از یک متخصص شنوایی شناس (ادیولوژیست) میتواند کمک شایانی را در زمینه های مختلف و در تمامی مراحل قبل و بعد از خرید به شما بکند. 

به خصوص هنگام خرید سمعک برای کودکان این مورد اهمیتی دوچندان می یابد چراکه کودکان بسیار حساس بوده و نیاز به برقراری ارتباط درست با اطرافیان به واسطه حس شنوایی خود دارند که لازمه آن انتخاب سمعکی مناسب با توجه به نظر یک شنوایی شناس است.

علاوه بر این ادیولوژیست میتواند با صرف چند دقیقه وقت، از مجرا و لاله گوش شما قالبی تهیه کند. اگر قصد خرید مدل پشت گوشی کوچک سمعک( با تنظیمات open) را داشته باشید نیازی به ساختن قالب پیدا نمیکنید. اما برای سایر مدلهای سمعک ساخت قالب ضروری است.

راهنمای خرید سمعک مناسب و اطلاعات لازم در این خصوص:

- پیدا کردن شنوایی شناس ماهر و قابل اعتماد با پرسوجو از دوستان و اطرافیان

- اندازه گیری بادقت مقدار و نوع تقویت مورد نیاز به وسیله ادیوگرام

- آشنایی به انواع سمعکها از لحاظ نوع کاربرد

- آشنایی با برندهای معتبر سمعکها و دانستن معایب و مزایای هر برند

- توجه به افزایش مداوم تکنولوژی و خرید سمعکهای جدید و پیشرفته تر

- دقت به نمای ظاهری سمعک و اندازه آن

- دقت در نوع قالب سمعک؛ توجه کنید که تعویض قالب سمعکهای پشت گوشی راحت تر از سمعک های داخل گوشی است. علاوه بر این دقت داشته باشید که قالب های سخت و شفاف علاوه بر ماندگاری بیشتر، بهداشتی تر نیز هستند.

- دقت به تنظیم مناسب سمعک هنگام خرید که نیازمند تواناییهای ویژه ای است. 

- خرید سمعک دارای گارانتی

- دقت به خدمات پس از فروش برندهای مختلف

- دقت به وضعیت پوشش بیمه ها از سمعکهای مختلف

- دقت به نیازهای شنیداری خود

- توجه به حساسیت پوست خود، برای مثال حساسیت به سیلیکون و لاتکس و انتخاب سمعک مناسب

- توجه به میزان استفاده خود از تلفن، تبلت و ...

- اگر دارای وزوز در گوش خود هستید از سمعک هایی استفاده کنید که دارای صوت جداگانه برای پوشش وزوز هستند.

- توجه به طول عمر مفید سمعک 

نکات ظاهری مهم هنگام خرید سمعک:

باید توجه داشته باشید که میزان کم شنوایی شما در سایز سمعک مورد استفاده مؤثر است. هرچه میزان شنوایی شما پایینتر باشد سایز سمعکی که میخرید باید بزرگتر باشد. همچنین دقت داشته باشید که هرچه اندازه کانال گوش طولانیتر باشد، سمعک به مراتب قویتری را میتوان در گوش جایگذاری کرد. نکته آخر در این زمینه انجام تنظیمات و کارهای دستی در سمعکهای ظریفتر است که نیاز به عدم لرزش دست و بینایی قوی شما دارد.

نکات مهم هنگام خرید در زمینه تکنولوژی سمعک:

در این زمینه باید به نوع و سبک زندگی خود و همچنین نوع کم شنوایی خودتان دقت کنید. همچنین مواردی چون شیب منحنی کم شنوایی(ادیوگرام)، درصد تشخیص گفتار، مقدار کم شنوایی هم در انتخاب سمعک و نوع تکنولوژی به کار رفته در آن بسیار مؤثر است.

نکاتی در مورد تنظیمات سمعک:

سمعکهای دیجیتال برای انواع مختلف کم شنوایی قابل تنظیم توسط شنوایی شناس هستند. اما شاید لازم به مراجعه چندباره به وی شود. بهتر است که به تدریج زمان استفاده خود از سمعک را بیشتر کنید و در این راه باید صبر را پیشه کنید چرا که استفاده برای اولین بار از سمعک برای ذهن ما تعجب آور است و مرور زمان در عادی سازی این مورد بسیار ضروری است. 

در پایان دقت کنید که عواملی چون سن، میزان کم شنوایی، اندازه کانال گوش و حتی مهارتهای شما ( مهارتهایی مثل بینایی، توانایی انجام کارهای ظریف و ...) در نوع خرید شما بسیار قابل توجه اند. امیواریم که توانسته باشیم بهترین نکات را به شما گوشزد کرده باشیم.

 

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما