تست ادیومتری چیست | تست شنوایی سنجی چیست

| Super User

تست ادیومتری چیست ، شنوایی از جمله حواس پنج‌گانه محسوب می‌شود که تأثیر بسیار زیادی بر روی زندگی افراد دارد. این توانایی به فرد کمک می‌کند تا اصوات مختلف را از طریق اندامی به اسم گوش و توسط ارتعاشات گوناگون دریافت کند.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که بیش از 25 درصد مردم دنیا به بیماری‌های مربوط به شنیدن و یا افت شنوایی دچار هستند که البته 50 درصد آنها از مشکل خود با خبر نیستند. یکی از روش‌هایی که متخصصان با استفاده از آن قدرت شنوایی شما را معاینه می‌کنند، تست ادیومتری می‌باشد. از آنجایی که هزینه ادیومتری بالا نیست و راحت صورت می‌گیرد، در تمام کشورهای دنیا به صورت گسترده‌ای انجام می‌شود.

تست ادیومتری چیست؟

متخصصان باور دارند که گوش هر فردی به صورت طبیعی قادر است تا اصوات با طیف متعددی از فرکانس (20 تا 20000 هرتز) را دریافت کرده و تشخیص دهد. اما جالب است بدانید که این تست مربوط به فرکانس‌های 250 تا 8000 هرتز یا همان حد نرمال شنوایی می‌شود. در واقع صداهای گفتاری در این طیف فرکانسی قرار می‌گیرند و تمرکز کارشناسان نیز در وهله اول به گفتار معطوف است. در تست ادیومتری از دستگاه شنوایی سنج استفاده می‌شود و نتیجه را نیز به صورت شنوایی نگاره یا نوار گوش در اختیار شما قرار می‌دهند.

تست ادیومتری به چه مواردی کمک می‌کند؟

هدف اصلی از انجام این تست همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بررسی قدرت شنوایی در فرکانس‌های مربوط به گفتار می‌شود. فرد می‌تواند بنا به دلایل مختلفی دچار افت شنوایی شود. از جمله برخی از مهم‌ترین این موارد می‌توان به آسیب‌های وارد شده به گوش از جمله قسمت حلزونی، گوش میانی و پرده گوش اشاره کرد. کارشناسان باور دارند افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا قرار می‌گیرند، تا 50 درصد بیشتر نسبت به بقیه در خطر افت شنوایی قرار دارند و از همین رو توصیه می‌شود که این افراد هر 3 ماه یکبار به متخصص مراجعه کرده و از این تست استفاده کنند. از آنجایی که قیمت نوار گوش یا همان تست ادیومتری زیاد نیست، هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. علاوه بر این، افرادی که قصد دارند برای خود سمعک مناسب تهیه کنند نیز باید در معرض معاینه و این تست قرار بگیرند.

تست ادیومتری چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام این تست، فرد در یک اتاق آکوستیک (اتاق ساکت) قرار می‌گرد. سپس کارشناس شنوایی سنجی برای این که آستانه شنوایی هر گوش را اندازه گیری کند، فرکانس‌های مختلفی را با استفاده از یک دستگاه به اسم ادیومتر تولید می‌کند. نتیجه این آزمایش را بر روی نوار گوش یا ادیوگرام نشان داده می‌شود. منظور از آستانه شنوایی، کمترین میزان صدایی است که فرد قادر است در هر فرکانس دریافت کند.

انواع تست ادیومتری

این تست به دو صورت مختلف صورت می‌گیرد:

+ سنجش شنوایی از راه هوایی

+ سنجش شنوایی از راه استخوانی

سنجش شنوایی از راه هوایی

در این روش فرد درون اتاق قرار گرفته و سپس یک هدفون را بر روی سر او قرار می‌دهند. کارشناس صدایی بیب مانند را از یک طرف هدفون پخش می‌کند. اگر بیمار آن را بشنود، دست خود را بالا برده و یا با فشار دادن یک دکمه اعلام می‌کند. این صدای بیب مانند در فرکانس‌های مختلف تولید می‌شود تا آستانه شنوایی فرد مشخص شود. معمولاً در کودکان به جای هدفون از بلندگو استفاده می‌شود.

سنجش شنوایی از راه استخوانی

از این مورد بیشتر در کسانی استفاده می‌شود که دچار آسیب‌های گوش میانی هستند. در این آزمون، یک سنسور را با استفاده از هدبند بر روی استخوان پشت گوش قرار می‌دهند. فرکانس‌های مختلف باعث ارتعاش مکانیکی بر روی استخوان شده و صدا به گوش منتقل می‌شود.

عواملی که به کم شنوایی منجر می‌شوند

دانشمندان به طور کلی کم شنوایی را به دو گروه مختلف تقسیم می‌کنند. اگر کم شنوایی شما ناشی از آسیب‌های گوش خارجی و میانی باشد به آن کم شنوایی انتقالی گفته می‌شود و اگر مربوط به گوش داخلی یا عصب شنوایی باشد، کم شنوایی حسی-عصبی نامیده می‌شود. بررسی‌های که در سال‌های اخیر صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر کسانی که به افت شنوایی دچار می‌شوند از مشکلات گوش داخلی رنج می‌برند. بسیاری باور دارند که استفاده از لوازم صوتی جدید مانند هندزفری و هدفون از جمله اصلی‌ترین دلایل افزایش مشکلات گوش داخلی به شمار می‌رود اما تا به حال آمار خاص و قابل اعتمادی در این زمینه منتشر نشده است.

آسیب گوش خارجی

عفونت و التهابات اصلی‌ترین دلیل برای ایجاد این مشکل به شمار می‌روند. دانشمندان باور دارند که عفونت گوش در بسیاری از موارد به دلیل انباشته شدن میزان زیادی از جرم گوش (یا همان موم و وکس) به وجود می‌آید. التهاب نیز ناشی از حمله ویروس‌ها و باکتری‌ها است. یکی از کارهایی که می‌تواند شانس آسیب گوش خارجی را به صورت قابل توجه ای افزایش بدهد، خوابیدن با گوش خیس می‌باشد. این گونه مشکلات را می‌توان به راحتی درمان کرد و چندان جای نگرانی ندارد. البته اگر این عفونت‌ها پیشرفت کنند، ممکن است که شرایط خطرناکی را به وجود بیاورند.

آسیب گوش میانی

آسیب‌های گوش میانی نیز مربوط به کم شنوایی انتقالی می‌شود. این آسیب‌ها نسبت به گوش خارجی جدی‌تر هستند و به همین دلیل شرایط وخیم‌تری را ایجاد می‌کنند. آسیب‌های گوش میانی را می‌توان در سه بخش پاره شدن پرده گوش، عفونت و اتواسکلروز دسته‌بندی کرد. فرو کردن اجسام یکی از دلایلی است که می‌تواند به پرده گوش شما آسیب وارد کرده و حتی آن را پاره کند. این پرده به حدی حساس است که بسیاری باور دارند که استفاده از گوش پاک کن هم می‌تواند به آن صدمه بزند.

این مشکلات را می‌توان با عمل جراحی و یا دارو برطرف کرد. تست ادیومتری نیز به بیمار در تهیه سمعک مناسب کمک می‌کند.

آسیب گوش داخلی

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بیشتر کم شنوایی‌ها مربوط به آسیب‌های گوش داخلی می‌شود. از آلودگی صوتی، افزایش سن، استفاده از برخی داروها، عوامل ژنتیکی و بیماری‌های دوران کودکی به عنوان اصلی‌ترین دلایل ایجاد آسیب گوش داخلی یاد می‌شود. این گونه افراد سیگنال‌های صدا را دریافت می‌کنند اما در انتقال آنها به مغز با مشکل رو به رو می‌شوند. متأسفانه این مشکلات قابل درمان نیست اما شما می‌توانید با استفاده از سمعک، شنوایی خود را تا حد زیادی ریکاوری کنید. بیشتر این مشکلات توسط تست ادیومتری قابل شناسایی هستند.

 

 

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما