تست ABR | جواب تست abr | نوار abr | تست ای بی آر گوش | مراکز تست abr در تهران

| Super User

تست ABR یکی از تستهای الکتروفیزیولوژی است که در کلینیک های شنوایی شناسی جهت بررسی عصب شنوایی انجام میگردد

و در واقع برای بررسی عصب از جهت توانایی انتقال عصبی انجام میشود که در اطفال برای بررسی میزان و سطح شنوایی کاربرد دارد و میتوان گفت از معدود آزمون هایی است که در اطفال و نوزادان برای بررسی سطح شنوایی انجام میگردد.

این تست در بزرگسالان جهت بررسی ضایعات عصبی از جمله بیماریهای چون نورو فیبروماتوزنوع 2، نوروپاتی ، تروما و... کاربرد دارد .

مقدمات آماده سازی ABR آستانه گیری و تشخیصی :

در این تست ( ای بی آر ) چون امواج حاصل شده بسیار ضعیف است و با پتانسیل های دیگر که در جمجمه وجود دارد یا حرکات عضلانی ممکن است پوشیده شود ، لازم است که حتما نوزاد یا کودک کاملا خواب باشد . اما در ای بی آر تشخیصی که ضایعات عصب شنوایی تا ساقه مغز رصد میشود ، اگر آزمون شونده بزرگسال است تنها کافی است که فرد روی تخت کاملا آرام خوابیده و چشمانشان را بسته نگه دارد اما در مورد اطفال فقط باید خواب باشند.

در مرحله بعد، بخش های از پوست صورت و پشت گوش ها ( ماستویید ) پاکسازی میشود که بسیار آسان است و کودک را از خواب بیدار نمی کند سپس تعدادی الکترود که معمولا بصورت چسبی می باشد روی پوست کودک یا فرد بزرگسال چسبانده می شود و بوسیله هدفون یا اینسرت صدا به گوش آزمون شونده فرستاده می شود .

ABR چگونگی انجام تست

محرک صوتی باعث تحریک عصب شنوایی شده و پتانسیل هایی را به سمت خارج از جمجمه ارسال می کند که توسط الکترودهایی که در سطح پوست قراردارد ثبت میشود . تست  را از بالاترین خروجی محرک صوتی شروع می کنیم و به سمت شدت های پایین تر حرکت می کنیم تا موجی حاصل نشود . شدت آخرین موجی که حاصل می شود آستانه شنوایی آن فرد می باشد که البته آخرین سطح معمولا 10 تا 15 دسی بل با آستانه شنوایی تفاوت دارد .

ABR گزارش و تفسیر

اگر تا سطح 30 دسی بل ما موج  را مشاهده نمودیم مشخص میشود که آن فرد دارای شنوایی نرمال میباشد و به ازا هر 10 دسی بل میتوان افت شنوایی را گزارش کرد .

ABR عوارض تست 

این تست یک ارزیابی کاملا بی ضرر میباشد وتنها از صداجهت تحریک استفاده می شود و هیچگونه آسیبی به همراه ندارد و میتوان جز ارزیابی های کاملا امن در نظر گرفت و میتوان به پدر و مادرها که معمولا نگران نوزاد یا کودک خود هستند کاملا اطمینان داد که جز ارزیابیها و تستهای امن میباشد . 

نتیجه :

یکی از معضلاتی که همواره انسان ها با آن دست به گریبان بودند این بود که هیچ اطلاعی از وضعیت شنوایی فرزند خود نداشتند و تا فرزندشان به سن بعد از زبان آموزی نمی رسید متوجه کم شنوایی فرزند خود نمی شوند . اما امروزه با تکنولوژی که در خدمت پزشکی قرار گرفته ا از همان ابتدای تولد متوجه وضعیت شنوایی آنها خواهیم شد . تستهای ABR , ASSR   OAE  برای ارزیابی شنوایی استفاده میشوند . بنابراین آگاهی ما در مورد این تست ها از یک زیان بزرگ جلوگیری خواهد کرد.

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما