آزمون ABR و OAE

| Super User

آزمون  ABRو OAE ، در این مقاله شما را با آزمون  ABRو OAE آشنا کنیم .

ABR :

ABR از تست های بسیار معتبر می باشد که از آن جهت ارزیابی شنوایی و سنجش شنوایی نوزادان و اطفال استفاده میشود و در واقع امواج ای بی آر پتانسیلی است که از بخش انتهایی عصب شنوایی تا سطح ساقه مغز بدست می آید . البته در اینجا باید عنوان کنیم که این آزمون جهت بررسی ضایعات عصب شنوایی تا ساقه مغز نیز کاربرد دارد که جهت بررسی این مسیر این آزمون ها توسط متخصصین مغز و اعصاب و متخصصین گوش حلق و بینی درخواست می شود .

OAE : 

یکی از تست هایی که جهت بررسی عملکرد سلول های مویی گوش داخلی انجام می گیرد، که بدلیل راحتی و سرعت این تست و این که نیاز به آمادگی خاصی جهت اطفال ندارد به عنوان تست غربالگری اطفال تعریف شده است و کافیست که نوزاد یا کودک آرام باشد جهت انجام آن و همواره توصیه شده که قبل از انجام تست ای بی آر این تست انجام گیرد .

 نحوه انجام این تست به این شکل است که اینسرت داخل گوش کودک قرار می گیرد و سیستم شنوایی توسط محرک صوتی تحریک میشود و پاسخ از گوش داخلی به سمت میکرفون دستگاه رسیده و پاسخ ظاهر میشود که OAE  غربالگری بسیار سریع و کمتر از چند دقیقه به ما پاسخ می دهد.

مراحل آماده سازی ABR آستانه گیری و تشخیصی :

در این آزمون چون پتانسیل های بدست آمده بسیار ضعیف است و با پتانسیل های دیگرکه در جمجمه وجود دارد یا حرکات عضلانی ممکن است پوشیده شود ، نیازمند این است که حتمن نوزاد یا کودک کاملا خواب باشد . اما در ای بی آر تشخیصی که ضایعات عصب شنوایی تا ساقه مغز رصد میشود ،اگر آزمون شونده بزرگسال است تنها کافی است که فرد روی تخت کاملا آرام خوابیده و چشمانشان را بسته نگه دارد اما در مورد اطفال فقط باید خواب باشند.

در مرحله بعد، بخشهای از پوست صورت و پشت گوش ها ( ماستویید ) پاکسازی میشود که بسیار آسان است و کودک را از خواب بیدار نمی کند سپس تعدادی الکترود که معمولا بصورت چسبی می باشد روی پوست کودک یا فرد بزرگسال چسبانده می شود و بوسیله هدفون یا اینسرت صدا به گوش آزمون شونده فرستاده می شود .

 :ABR نحوه انجام تست

محرک صوتی باعث تحریک عصب شنوایی شده و پتانسیل هایی را به سمت خارج از جمجمه ارسال می کند که توسط الکترودهایی که در سطح پوست قراردارد ثبت میشود . 00 تست را از بالاترین خروجی محرک صوتی شروع میکنیم که معمولا  dBSPL120 یا dBnHL100 میباشد و به سمت شدتهای پایینتر حرکت میکنیم تا موجی دیگر حاصل نشود.معمولا معیار ثبت موج ، موج V می باشد ، و تا جایی که موج V بدست آید ادامه می دهیم .

تفسیر ABR آستانه گیری: 

اگر موج V تا سطح کمتر از dBnHL30 بدست آمد میتوان اذعان داشت که کودک دارای شنوایی نرمال می باشد و تمام مسیر شنوایی دارای عملکرد صحیحی میباشد . 

 

آزمون OAE,ABR
آزمون OAE,ABR

عوارض تست ABR :

این تست یک ارزیابی غیرتهاجمی میباشد وتنها از صداجهت تحریک استفاده می شود و هیچگونه آسیبی به همراه ندارد و میتوان جز ارزیابی های کاملا امن در نظر گرفت .

نتیجه:

یکی از معضلاتی که ما در گذشته با آن دست به گریبان بودیم عدم شناسایی کم شنوایی تا قبل از زبان آموزی کودکانمان ( یعنی قبل از 3 سال ) بود . اما امروزه میتوان با قدرت اعلام کرد که با وجود تستهایی چون oae ، abr و assr کمتر کودکی دچار نقص شنوایی و عدم تکلم خواهد بود بنابراین تنها با چند تست که هزینه این تستها در مقایسه با نفعش بسیار ناچیز است میتوان جلوی یک آسیبی که تمام زندگی کودک را تحت الشعاع قرار میدهد را گرفت و این موضوع را در نظر داشته باشیم که در بدو تولد این تستها را انجام داده واز وضعیت شنوایی کودکمان باخبر شویم.

 این تستها تحت عنوان شنوایی سنجی نوزادان نیز نامیده میشود و دربرخی از کلینیکهای شنوایی شناسی که دارای تجهیزات پیشرفته می باشند انجام میگیرد و در این مراکز این تست ها : ABR ، OAE و ASSR با دقت انجام میگردد . در ضمن کلینیک شنوایی و تعادل بهار با کادر مجرب و تجهیزات مدرن آماده خدمت رسانی به شما می باشد .

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما