تاریخچه سمعک در ایران

| Super User

تاریخچه سمعک در ایران ، با گذشت زمان و اختراع وسایل الکترونیکی انسان تصمیم به ساخت وسیله ای برای تقویت شنوایی گرفت، چرا که همیشه افرادی بوده اند که با کهولت سن و یا در اثر حادثه ای و یا حتی بطور مادرزادی دچار ضعف شنوایی شده اند. لذا این وسیله ی کوچک بسیار ضروری بوده و نیاز انسان را برطرف می کند.

در این مقاله ما شما را با تاریخچه ی ساخت بهترین سمعک، انواع سمعک و نحوه ی کار آن و مرکز فروش سمعک در تهران آشنا خواهیم کرد، تا بیشتر با این وسیله شنوایی آشنا شوید. 

تاریخچه سمعک

بوجود آمدن سمعک برمی گردد به سال 1800 میلادی توسط شخصی بنا فردریک رین (Fredrick Rein) در لندن که سمعک با ابعاد بزرگ ساخت. این سمعک شنوایی را تقویت کرده و قابل حمل بود اما اندازه ی آن خیلی بزرگ بود و در اواخر سال 1800 میلادی سمعک به شکل شیپور و لوله های مخروطی شکل که درون گوش قرار می گرفت ساخته شد.  

 

سمعک الکترونیکی

بعد از اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل در سال 1876 سمعک های الکترونیکی نیز اختراع شدند. اولین سمعک الکترونیکی که دارای سیگنالهای فرستنده بوده و قابلیت کنترل امواج صدا را داشتند. در سال 1898 ساخته شد و سالهای 1920 تا 1950 همچنان ساخته و استفاده می شدند. این سمعک ها بیرون از گوش قرار می گرفته و دارای ریسور بودند و ظاهر آن چیزی شبیه استکان دسته دار بود که نمونه هایی از آن در موزه ی برلین لندن موجود است. با پیشرفت وسائل الکترونیکی سمعک نیز از لحاظ شکل ظاهری و کیفیت عملکرد، مجهز تر و پیشرفته تر شدند. 

اولین سمعک قابل حمل الکترونیکی توسط Miller Reese Hutowsa  و در سال 1898 ساخته شد که در آن از یک فرستنده ی کربنی به کار رفته بود. 

یکی دیگر از شرکتهای سازنده ی سمعک همراه شرکت زیمنس بود که در سال 1913 تقویت کننده ی الکترونیکی electronic amplified را تولید کرد. 

استفاده از سمعک در سال های میان 1920 تا 1930 افزایش یافت و توسعه ی تکنولوژی نظامی باعث  توسعه ی سمعک شد. به مرور زمان با کوچکتر کردن لول های خلأ vacuum – tube توسط شرکت هایی مانند: Westrn Electronic ابعاد سمعک  ها نیز کوچکتر از قبل شد تا جایی که مدل جیبی آن بنام Minicturl 7 s نیز در دسترس قرار گرفت. 

سمعکهای الکترونیکی را با توجه به نوع عملکرد به دو نوع آنالوگ و دیجیتال می توان تقسیم کرد. 

سمعک های آنالوگ

سمعک های آنالوگ با دریافت امواج صوتی آن امواج را به سیگنالهای تقویت شده تبدیل می کنند. این سمعک ها دارای تنظیمات تخصصی هستند و معمولا توسط آدیولوژیست( Audiologist) تجویز می شود و کاربر می تواند با توجه به محیطی که قصد استفاده از سمعک را دارد، مانند: محیط پر سر و صدا مثل استادیوم، تئاتر و یا محیط های آرام سمعک خود را تنظیم کند. قیمت سمعک های آنالوگ معمولا ارزانتر از سمعک های دیجیتال هستند. 

سمعک های دیجیتال

سمعک های دیجیتال  قادرند امواج صوتی را تبدیل به کدهای عددی کنند، چیزی شبیه کدهای باینری در کامپیوتر. این کدها حاوی اطلاعات صدا هستند که سمعک دیجیتال قادر است برخی فرکانس ها را بیشتر از برخی دیگر تقویت کند. در نتیجه این سمعک ها می توانند روی صداهایی که از یک جهت خاص به گوش می رسند تمرکز کرده و تنظیم شوند. این امر استفاده از این نوع سمعک را آسان می کند. 

سمعک از چه قطعاتی تشکیل شده

سمعک دارای سه قطعه اصلی میکروفن، مدار پردازنده و بلندگو یا همان رسیور سمعک است. 

میکروفن: میکروفن امواج صوتی را دریافت نموده و به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کند.

مدار پردازنده سمعک: این مدار سیگنالهای الکتریکی را پردازش و سپس تقویت می کند. 

 بلندگو یا رسیور: بعد از اینکه سیگنالها توسط مدار پردازنده پردازش و تقویت شدند، دوباره توسط بلندگوی سمعک به امواج صوتی تبدیل شده و به گوش کاربر منتقل می شوند. 

انواع سمعک از لحاظ شکل ظاهری

سمعک استخوانی 

سمعک جیبی

سمعک داخل مجرا

سمعک داخل گوش

سمعک نامرئی

سمعک ریسیور داخل مجرا

سمعک گوشواره ای؛ این سمعک در سال 2007 توسط یک ایرانی بنام افشین امیری ججین طراحی و ساخته شده که به شکل گوشواره است. خانم ها و یا افرادی که دچار کلاپس کانال گوش هستند مورد استفاده قرار می گیرد.  

انواع سمعک از لحاظ تکنولوژی 

سمعک آنالوگ

سمعک ضدآب

سمعک بیسیم یا بلوتوث دار

سمعک دیجیتال

سمعک هوشمند

سمعک قابل برنامه ریزی

انتخاب سمعک مناسب

سمعک وسیله الکترونیکی است که باعث ارتباط فرد با دنیای اطراف خود می شود و استفاده از آن برای اشخاصی که با مشکل ضعف شنوایی روبرو هستند بسیار لازم و ضروری است. لذا کاربری و کیفیت سمعک باید مورد توجه قرار گیرد. اصلی ترین مرکز سمعک در ایران و بورس سمعک در ایران، مرکز فروش سمعک در تهران ، مرکز فروش سمعک در غرب تهران راهنمای انتخاب ایده آل شماست. 

مهمترین عاملی که برای انتخاب نوع سمعک به شما کمک می کند، مشاوره با یک متخصص شنوایی شناس با تجربه است، مخصوصا برای کودکان چون کودکان قادر به بیان مشکلات شنوایی خود نیستند. برای انتخاب بهترین سمعک می توانید به مقاله ی بهترین سمعک مراجعه کنید.

شما می توانید برای تهیه ی یک سمعک مدرن و با کیفیت به بازار سمعک تهران مراجعه کنید و انواع سمعک را از نزدیک بازدید کنید. بورس سمعک در تهران شما را با کلینیک ها آشنا می کند که یکی از این کلینیک ها، کلینیک شنوایی سمعک بهار است. شما می توانید با مراجعه به سایت سمعک بهار اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه ی خرید سمعک و قیمت انواع سمعک و سمعک ارزان قیمت آشنا شوید. 

 

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما