چه نوع عمل جراحی می تواند مشکل کم شنوایی را معالجه کند ؟

| Super User

چه نوع عمل جراحی می تواند مشکل کم شنوایی را معالجه کند ؟ ، تقریبا 48 میلیون آمریکایی مبتلا به نوعی کم شنوایی هستند که این مشکل روی ارتباطات، روابط، سلامت و حتی شغل آنها تاثیر می گذارد.

اگر مشکل کم شنوایی دارید، ممکن است با تعجب سوال کنید آیا جراحی وجود دارد که بتواند شنوایی از دست رفته ی شما را بشما بازگرداند. پاسخی کوتاه: بستگی دارد. 

جراحانی هستند که شنوایی شما را به شما بازمی گردانند بستگی دارد چه نوع خاصی از کم شنوایی را داشته باشید. تنها درصد کمی از کسانی که مبتلا به کم شنوایی هستند، گزینه ی  مناسبی برای عمل جراحی هستند.

جراحی بعلت کاهش حس شنوایی

اگر مشکل شنوايي شما مشکل عصب شنوایی تشخيص داده شده، شما در شرایط خوبی هستيد. این مشکل "ناشنوائی عصبی" نیز نامیده می شود، این شایع ترین نوع کم شنوایی است که بزرگسالان به آن مبتلا می شوند و دلایل گوناگونی دارد از قبیل: پیرگوشی (presbyacusis)، قرار گرفتن در معرض سر و صدای ناگهانی و یا به شدت بلند، در اثر عفونت، آسیب سر یا گوش، تومورها یا داروها. 

کاهش حس شنوایی به این معنی است که یاخته های مویی گوش داخلی یا مسیرهای عصبی که گوش داخلی را به مغز متصل می کند آسیب دیده است. این یاخته های مویی که در بخش حلزونی گوش قرار دارند، مسئول انتقال صداهایی هستند که بصورت امواج صوتی در گوش بیرونی شما جمع می شوند و سپس بصورت امواج الکتریکی ، آنها را در امتداد عصب شنوایی قرار می دهد تا صدا برای مغز قابل تشخیص باشد.

در این صورت کاهش حس شنوایی دائمی خواهد بود. هیچ جراحی نمیتواند خود یاخته های مویی حسی آسیب دیده را تعمیر کند، اما جراحی هست که می تواند سلول های آسیب دیده را حذف کند.

کاشت حلزونی

بزرگسالان و کودکانی که مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق شده اند ممکن است به کمک کاشت حلزون قادر به شنیدن باشند. بر خلاف سمعک سنتی که صدا را تقویت می کند، کاشت حلزونی با استفاده ‌ازالکترودهایی که داخل حلزون قرار میگیرند باعث تحریک عصب شنوایی می شوند.

دو جزء اصلی کاشت حلزونی عبارتند از:

• ایمپلنت (کاشت): دستگاه الکترونیکی کوچکی توسط جراح زیر پوست پشت گوش قرار می گیرد. این دستگاه به الکترودهایی متصل شده است که در حلزونی قرار دارند.

• بخش خارجی: قطعه خارجی که یک سمعک پشت گوشی (BTE) است که دارای یک میکروفون، پردازنده گفتار و محفظه باتری است. میکروفون صدایی را که پردازنده گفتار به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده، می گیرد.این سیگنال ها از طریق پوست به محرک الکتریکی داخلی جریان پیدا می کنند که این محرک الکتریکی سیگنال ها را به الکترود ها در حلزونی می فرستد.

جراحی ایمپلنت  یا کاشت حلزونی معمولا پس از یک چکاپ کامل از سلامت فرد، با یک عمل جراحی انجام می شود. این شامل شنوایی سنجی و بررسی آناتومی گوش، سیستم شنوایی و معاینه بالینی کلی تعیین سلامت می باشد. اکثر جراحان عمل جراحی کاشت حلزون را انجام نمی دهند، مگر اینکه تلاش بیمار برای استفاده از سمعک بی نتیجه باشد. زیرا این جراحی بسیار سخت و در برخی موارد پاسخگو نیست و تنها برای افرادی انجام می شود که مبتلا به اختلالات شنوایی شدید هستند.

سمعک های قابل کاشت

سمعک ها طی 10 سال گذشته راه زیادی را طی کرده اند و یکی از امکاناتی که اخیرا در دسترس افراد مبتلا به مشکل کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​و شدید است، می تواند استفاده از سمعک Lyric ساخته شده توسط Phonak باشد.

این دستگاه می تواند تا چندین ماه روی گوش باقی بماند. چون خیلی شبیه پرده ی گوش شماست.  کسانی که از آن استفاده کرده اند می گویند صدای آن خیلی طبیعی است. قطعه ی ضد آب توسط فروشنده و ارائه دهنده ی گواهینامه ی  Lyric نصب و تنظیم می شود. و شما می توانید حتی هنگام دوش گرفتن و ورزش کردن نیز از آن استفاده کنید.

البته این را هم محض احتیاط بگویم که Lyric برای همه مناسب نیست. بیشتر برای کسانی مناسب است که کانال شنوای گوش آنها کوچک است و یا شدیدا کم شنوا هستند. دستگاه Lyric در مقابل آب مقاوم است اما کاملا ضد آب نیست این به این معنی است که هنگام شنا یا غواصی نباید از آن استفاده کرد. علاوه بر این، از آنجائی که  دستگاه داخلی شش تا هشت بار در سال عوض می شود، هزینه این دستگاه بسیار گران تر از سمعک سنتی است.

جراحی بعلت نرسیدن صدا به گوش

نرسیدن صدا به گوش زمانی اتفاق می افتد که یک انسداد یا آسیب در گوش خارجی یا گوش میانی وجود داشته باشد که مانع رسیدن صدای به گوش داخلی شود. اینحالت ممکن است موقت یا دائمی باشد. بستگی به علت آن دارد و گاهی اوقات، با مداخلات پزشکی یا جراحی مشکل برطرف شده و شنوایی برمی گردد. 

لوله های پلی اتیلن

اگر فرزند یا نوه شما تا کنون دچار عفونت گوش شده، می دانید این وضعیت چقدر دردناک است. به گفته آکادمی آمریکایی Otolaryngology-Head and Neck Surgery، هر کودک تا سن پنج سالگی دست کم یکبار دچار عفونت گوش می شود.  اگر چه معمولا بدون آسیب دائمی خودبخود بهبود پیدا می کند. بعضی از کودکان حالت مزمن پیدا کرده و می تواند در دراز مدت منجر به کاهش شنوایی شده، و همچنین باعث عملکرد ضعیف در مدرسه و متعاقبا دچار مشکلات رفتاری یا گفتاری شود.

در چنین مواردی، ممکن است پزشک متخصص اطفال تصمیم بگیرد با وارد کردن لوله های کوچک به نام لوله های انعطاف پذیر با فشار یکسان(PE) عمل جراحی انجام دهد. همچنین به عنوان لوله های تمپانوتومی، لوله های مرینگوتومی یا لوله های تهویه شناخته می شود. این سیلندرهای کوچک توسط جراح گوش و حلق و بینی (ENT) برای هدایت هوا به داخل گوش میانی قرار داده می شوند.

 لوله های کوتاه معمولا به مدت شش تا هجده ماه به طور جداگانه باقی مانده، در حالی که لوله های بلندتر در مدت طولانی تری باقی می مانند و اگر نیاز باشد توسط ENT  برداشته می شوند. 

اغلب کودکان خردسال و گاهی کودکان نوجوان لوله های پلی اتیلن استفاده می کنند، گاهی نیز ممکن است بزرگسالانی که از شرایط مشابه رنج می برند نیز از آنها استفاده کنند. علاوه بر درمان عفونت های مزمن گوش، ممکن است برای رفع مشکلات مرتبط با گوش، جراحی توصیه شود مثل: ناهنجاری های مربوط به پرده ی گوش یا لوله استاش، سندرم داون یا ترک سقف دهان می باشد.

استپدکتومی

گاهی افرادی مبتلا به اتواسکلروزیس هستند، استاپدکتومی، روشی در جراحی ایمپلنت (کاشت) یک دستگاه پروتز طراحی شده برای از بین بردن سفتی غیر طبیعی بافت استخوانی در گوش میانی است.

همانطور که اترواسکلروز یا تصلب شراین باعث سخت شدن شریان ها می شود، اتواسکلروز باعث سخت شدن غیرطبیعی بافت استخوانی در گوش میانی نیز می شود. طبق گفته موسسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD)، این وضعیت حدود سه میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است.  و معمولا زمانی اتفاق می افتد که استخوانچه های گوش میانی در جای خود سخت می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، استخوان قادر به ایجاد ارتعاش و ارسال صدایی از طریق گوش نیست، و باعث اختلال شنوایی می شود.

سه نوع اتوسکلروز وجود دارد:

  •  استخوانچه های اتواسکلروز، که در آن استخوانچه های اتوسکلروز (استخوانچه رکابی) رشد غیر طبیعی کرده و وارد گوش میانی می شوند و از ارتعاش صدا جلوگیری می کنند. این اتفاق باعث می شود صدا به گوش نرسد،که اغلب با جراحی با استاپدکتومی اصلاح می شود.
  • اتواسکلروز کچلر، که در آن اتواسکلروز (رشد غیرطبیعی استخوان) به بخش حلزونی نفوذ کرده و سلول های حسی مویی یا مسیر عصبی آسیب دائمی وارد می کند همان سلولهایی که گوش داخلی را به مغز متصل می کند. از آنجایی که این نوع اتواسکلروز باعث کاهش شنوایی حسگرایی می شود، مشکل از استخوانچه رکابی نیست.
  • اتواسکلروز ترکیبی، که ترکیبی از هر دو است. این می تواند به عنوان پیشرفت بیماری رخ می دهد. علائم اتواسکلروز شامل کاهش شنوایی پیشرونده، سرگیجه و وزوز گوش است.

جراحی کم شنوایی برای همه مناسب نیست

امیدوارم، در آینده ای نه چندان دور، افراد کم شنوا، گزینه های بیشتری برای بازگرداندن شنوایی خود داشته باشند. در حال حاضر، عمل جراحی برای کسانی که مشکل شنوایی دارند تنها می تواند مشکلات خاصی را معالجه کند. در حالی که خیلی از افراد با مشکلات دیگر شنوایی از یک سمعک ساده استفاده می کنند. دستگاه های امروز همرنگ پوست، مخفی و پیشرفته هستند. کدام یک بهتر از همه است؟ اگر شنوایی خود را از دست داده اید، نیاز نیست عمل جراحی سختی انجام دهید. به طور منظم به یک متخصص شنوایی برای ارزیابی شنوایی مراجعه کنید. اگر ضعف شنوایی شما با استفاده از سمعک ها درمان می شود، تعلل نکنید. از آن استفاده کنید تا سمعک مناسب با سبک زندگی و بودجه خود را پیدا کنید. به زودی زود شما بهترین حالت شنوایی خود را به دست خواهید آورد، و خوشحال و سالم خواهید بود.

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما