پیرگوشی یا (presbyacusis) چیست ؟

| Super User

پیر گوشی را می‌توان بیماری کاهش قدرت شنوایی مرتبط با سن عنوان نمود. Presbyacusis یک کاهش شنوایی پیشرونده، معمولا دو طرفه است و با افزایش سن پدید می آید . این بیماری یک فرآیند چند وجهی است

که توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود این یک اختلال شایع در حدود 25٪ از افراد 65-75 ساله و در 50٪ از افراد بالای 75 سال وجود دارد. در افراد مختلف زمان پیدایش و میزان شدت آن بسیار متفاوت است و معمولا از دهه پنجم زندگی شروع می‌شود . در موارد متوسط تا شدید، افراد مسن می توانند منزوی و افسرده شوند و ممکن است به طور فاحشی اختلالات شناختی و زوال عقل را افزایش دهند و درصورتیکه زمان استفاده از سمعک به تعویق افتد معمولا ضایعات غیر قابل جبرانی را پديد خواهد آورد.
افراد مبتلا به این نوع بیماری که باعث از دست دادن شنوایی می‌شود به سختی صحبت‌های دیگران را میشنوند یا ممکن است قادر به تحمل صداهای بلند نباشند و در واقع صداهای بلند آنها را بسیار اذیت می‌کند.

چگونه بدون ارزیابی می‌توانیم این مشکل را تشخیص دهیم؟

- وقتی دو یا چند نفر با یکدیگر صحبت می‌کنند ، بیمار دچار مشکل می شود.
- وزوز گوش ممکن است در یک یا هر دو گوش رخ دهد.
- در تشخیص مکالمه افراد دچار مشکل هستند.
- برخی از صداها به نظر می رسد بیش از حد بلند و آزار دهنده است.
- سر و صدای محیط مانع از شنیدن و درک صداهای گفتاری می‌شود.
- از کلمه چی بسیار استفاده می‌کنند.
- در مکالمه تلفنی به شدت دچار مشکل می‌شوند.
- تشخیص صداهای مردان نسبت به زنان آسان تر است.
- در مکالمات جمعی معمولا شرکت نمی‌کنند.

آیا تشخیص پیرگوشی دشوار است؟

بله، زیرا اکثریت این افراد از ناشنوایی شکایت نمی کنند. معمولا اعضای خانواده خود هستند که اولین مشکل را شناسایی می‌کنند و معمولا افراد مسن این موضوع را انکار می‌کنند و همواره از بیان و نوع صحبت کردن افراد خانواده شاکی هستند و اعلام می‌کنند که شما به درستی کلمات را بیان نمیکنید و این مساله باعث به تعویق افتادن تشخیص می‌شود و معمولا به خاطر این تعویق آسیب‌های غیرقابل بازگشتی به این افراد وارد می‌شود.

راه درمان پیرگوشی :

این اختلال با استفاده از اقدامات توانبخشی قابل اصلاح است و درمان موفقیت آمیز آن می تواند باعث بهبود و افزایش کیفیت زندگی سالمتری گردد. با این حال، اکثر کسانی که نیازمند استفاده از سمعک هستند یا حتی سمعک را نیز تهیه نموده اند معمولا برای ارزیابی و بررسی مجدد مراجعه نمی کنند و یا از آنها استفاده نمی کنند که عدم استفاده از سمعک باعث کاهش و از بین رفتن درک کلمات می‌گردد.
غربالگری توسط متخصصان شنوایی شناس انجام میگردد و با ارجاع به موقع و درمان مناسب، می تواند تفاوت های مثبت و معنی داری در زندگی افراد مسن ایجاد کند.

اتیولوژی پیر گوشی

تعدادی از عوامل شنوایی مرکزی و محیطی به پیشرفت پیر گوشی منجر می‌شود و شرایطی را برای فرد مسن ایجاد می‌کند که عبارتنداز:
کاهش حساسیت شنوایی به صدا.
ضعف در درک گفتار، به ویژه درک در محیط های پر سر و صدا.
کاهش شنوایی پردازش مرکزی.
پیر گوشی یا Presbyacusis مرکزی به عنوان بخشی از یک فرآیند چند فاکتوری است که در آن مهمترین عامل ایجاد کننده تفاوت بین افراد مختلف میباشد که شامل تعدادی عوامل بالقوه  ذاتی و محیطی است.

عوامل ذاتی شامل:

- از دست دادن نورون
- از دست دادن سلول های مویی خارجی حلزون گوش
- آتروفی عروق است یا وسکولاریس در دیواره جانبی حلزون.
- اکسیداسیون که باعث جهش DNA و آسیب به آن می شود.
- التهاب
- بیماری های متابولیک و سیستمیک شامل فشار خون بالا و - - - دیابت.

عوامل بیرونی عبارتند از:

- بیماری‌های گوش میانی و گوش خارجی
- سر و صدا.
-داروهای اتوکسیک.
- رژیم غذایی.

چگونه می توانم زندگی را برای یک عضو خانواده با پیرگوشی آسان تر کنیم؟

- مطمئن شوید که اگر آنها در یک محیط پر سر و صدا کار می کنند، آنها از قالبهای ضدصوت استفاده نمایند همواره گوش میانی تحت نظر قرار گیرد تا مشکل مضاعفی را بوجود نیاورد.

- اگر شخص به تنهایی زندگی میکند، دستگاههای تقویت کننده مانند تقویت کننده های تلفن و زنگ های درب را خریداری کنید.

- هنگام صحبت کردن از چهره، حرکات دست و زبان بدن استفاده کنید و همواره با آنها شمرده و با شدت صدای معمولی با آنها صحبت نمایید.

- در مکانی با روشنایی خوب با آنها صحبت کنید تا صورت و لب شمارا به خوبی مشاهده نمایند.

- به وضوح و به آرامی صحبت کنید.

- صبور باشید و آرام باشید تا آنها تشویق شوند که در مکالمات شرکت کنند و به هر صورت و هر شکل آنها را از انزوا خارج کنید، زیرا به تدریج افسردگی و آلزایمر پدید می آید.

- به آنها کمک کنید سمعک مناسب را انتخاب کنید.

سخن پایانی :

با توجه به اینکه پیر گوشی یک بیماری وابسته به سن میباشد باید خانواده ها افراد مسن را تحت نظر گرفته و هر زمانی که احساس مشکل داشتند با مراجعه به کلینیک‌های شنوایی شناسی، با یک ارزیابی و ادیومتری از وقوع یک بحران بسیار جدی ممانعت به عمل آورند.
باوجودیکه امروزه تنها راه موثر در درمان پیرگوشی سمعک می باشد و بهترین راه حل است در ابتدای ایجاد کم شنوایی جلوی این مساله گرفته شود و باعث کاهش درک، انزوا، افسردگی، زوال عقل و افسردگی نگردد.

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما