ارتباط بین دیابت و افت شنوایی

| Super User

ارتباط بین دیابت و افت شنوایی ، بیش از 30 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت هستند. اگر شما نیز دیابت دارید، دقت کنید، ممکن است شما هم نیاز به بررسی شنوایی خود داشته باشید. تحقیقات نشان داده افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از افراد سالم احتمال کاهش شنوایی دارند. 

دیابت چیست ؟

به بیان ساده، دیابت مانع توانایی تولید و یا کنترل انسولین به مقدار مناسب در بدن می شود. و باعث می شود که گلوکز به جای تغذیه سلول های گرسنه در جریان خون انباشته شود. به گفته موسسه تحقیقات دیابت، تعداد افراد مبتلا به این بیماری در حال فزونی است و در دهه گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

سه نوع دیابت وجود دارد:

افراد مبتلا به دیابت نوع 1: بدن قادر به تولید انسولین مورد نیاز برای انتقال گلوکز به سلول ها نیست زیرا بدن دچار وضعیت خود ایمنی است یعنی بدن به سلول های بتا که هورمون تولید می کنند حمله می کند.
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 : بدن می تواند انسولین مورد نیاز خود را تامین کند، اما، ممکن است مقدار انسولین برای انتقال گلوکز به سلول ها کافی نباشد.
برخی از زنان باردار در هنگام بارداری، دچار دیابت بارداری می شوند؛ در چنین شرایطی هورمونها، سلولهای بدن را در برابر دریافت انسوین مقاوم می کنند. دیابت بارداری معمولا پس از زایمان نوزاد از بین می رود.
در هر سه مورد، نتیجه بالارفتن سطح قند خون باید مدیریت شود. دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، قطع عضو، نارسایی قلبی و سکته مغزی است. علائم این بیماری عبارتند از: ادرار مکرر، افزایش تشنگی و یا گرسنگی، خواب آلودگی، کاهش وزن، تاری دید، مشکل در تمرکز و کندی بهبود زخم یا عفونت.

آیا دیابت باعث افت شنوایی می شود؟

در سال های اخیر، دو آزمایش در رابطه با دیابت و کاهش شنوایی مورد بررسی قرار گرفت. طی مطالعات سال 2008 توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، افراد دیابتی بیش از دو برابر نسبت به افرادی که دیابت نداشتند، احتمال مشکل کم شنوایی داشتند. فراوانی افت شنوایی در بیماران دیابتی بیشتر از (54٪) بود و در حالی که فراوانی افت شنوایی در افراد غیر دیابتی  (32%) گزارش گردید. در سال 2012 مطالعه بیشتری در مجله Clinical غدد و متابولیسم منتشر شد که از یافته های قبلی NIH پشتیبانی می کند. این تحقیق شامل 13 تست است، که روی  بیش از 20،000 شرکت کننده انجام شد. در این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که بیماران دیابتی بدون در نظر گرفتن سن، احتمال دچار شدن به افت شنوائی بیشتر است. دانشمندان اطلاعات دقیقی ندارند که چرا دیابت روی حس شنوایی تاثیر منفی می گذارد، اما می دانند که بالا رفتن سطح قند خون، باعث ایجاد آسیب به رگ های خونی کوچک در گوش داخلی می شود.

سلول های موئین گوش داخلی نیز مانند سایر قسمت های بدن، برای حفظ سلامت خود نیاز به گردش خون مناسب دارند. این سلولهای موئین، مسئول انتقال صدا به گوشهای ما هستند و صدا را  به صورت ضربه های الکتریکی جمع کرده، سپس توسط عصب شنوایی به مغز می فرستند تا تبدیل به صدایی کند که برای گوش ما قابل تشخیص باشد. این سلول های موئین حسی که Stereocilia نامیده می شوند، بازسازی نمی شوند. هنگامی که آسیب ببینند و یا از بین بروند، شنوایی برای همیشه تحت تاثیر قرار می گیرد. از دست دادن شنوایی حس گرایانه اغلب می تواند با دستگاه های شنوایی مانند سمعک یا دستگاه های حلزونی درمان شود. با ارزیابی شنوایی می توان  میزان افت شنوایی را تعیین کرد؛ یک متخصص بهداشت شنوائی می تواند نتایج ارزیابی را برای ارائه ی گزینه های مناسب درمانی توضیح دهد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، چگونه می توانید از شنوائی خود مراقبت کنید؟

اگر چه از دست دادن حس شنوایی دائمی است اما ممکن است بتوانید از شنوایی باقی مانده خود محافظت کنید.

زمانی که از دستگاه های الکترونیکی شخصی مانند: رادیو، تلویزیون و ماشین استفاده می کنید، صدای آن را کم کنید. اگر در مراسم  پر سر و صدایی شرکت کردید، یا اگر می دانید قرار است در موقعیتی قرار بگیرید  که سطح سر و صدا بیش از حد باشد، در چنین شرایطی با استفاده از هدفون و یا گوشواره های مخصوص یکبار مصرف از گوش خود مراقبت کنید. به مقدار مناسب حرکات ورزشی را به برنامه ی روزانه خود اضافه کنید. حتی یک مقدار متوسط ورزش، ​​باعث ایجاد گردش خون و جریان خون می شود. با پزشک خود مشورت کنید، راجع به اینکه چه نوع ورزشی برای شما مناسب تر است. حفظ وزن مناسب. وزن بیش از حد  باعث می شود کار پمپاژ خون توسط قلب به تمام قسمتهای بدن شما از جمله گوش به سختی انجام شود. 

 از همه مهم تر، در اسرع وقت توسط یک متخصص بهداشت شنوایی مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرید و سابقه ی بیماری دیابت خود را با پزشک درمیان بگذارید. ارائه ی این اطلاعات به پزشک، و اطلاع از نتایج ارزیابی شنوایی، به شما و پزشک کمک می کند بهترین دوره درمان را در پیش بگیرید.

درباره ما0

کلینیک سمعک بهار یکی از معتبرترین مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و مجهزترین کلینیک فوق تخصصی در تهران است که برخوردار از پیشرفته ترین و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و بهره مند از کادری مجرب و نام آشنا در زمینه سمعک می باشد. کلینیک سمعک بهار از معدود کلینیک های مجهز به سیستم ارزیابی گوش واقعی جهت تنظیم تخصصی سمعک می باشد.

خدمات

  • ویزیت در منزل

  • مشاوره رایگان

  • سمعک های آنالوگ

  • سمعک های دیجیتال

پیوند های سریع

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

تمامی حقوق متعلق به سمعک بهار می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما